#9 Liten skrift

Det står skrevet i liten skrift: Du bruker Facebook, men Facebook bruker også deg. 

Liten skrift (tekst/mel. K. Aukland)
Sjekket du vilkårene da du lagde din profil på Facebook? Ikke jeg heller. Denne ukas vise handler om det som står skrevet i liten skrift. 'Liten skrift' får oss til å tenke på produkter som kommer med nesten-skjulte vilkår og ulemper. Samtidig vet vi jo fra egen erfaring at slike skjulte konsekvenser også kan gjelde for noen mennesker og relasjoner. Når jeg nå skrev ferdig låta var det ikke bare Facebook men også et tidligere vennskap jeg hadde i tankene. 

***

Et av de mange vilkårene som Facebook setter når du blir medlem er at de nettopp kan endre på disse vilkårene når som helst. En gjennomgang av din kontrakt med selskapet fra 2014 avslører mange av de rettighetene du har frivillig gitt Facebook.

1. Ingenting av det du gjør, sier, skriver, klikker på osv. er privat. Ingenting. For eksempel har Facebook gjort studier av alle de gangene vi var på vei til å poste noe, men så ombestemte oss før vi trykket på "post": De ønsker å få oss til å delta og bidra med innhold - det er tross alt det de lever av.
2. Facebook samler info om deg som de selger til andre firmaer uten å gi kompensasjon til deg.
3. Facebook forebeholder seg retten til å overvåke din nett-akvtivitet så lenge du er logget inn. Hver gang du har profilen eller appen oppe henter de inn informasjon om hva enn du gjør ellers på nett: Hvilke sider du besøker, hvilke søkeord som går igjen og hvilke innkjøp du gjør. 
4. Facebook samarbeider med andre firmaer som samler informasjon om dine konsumvaner. Dermed kan de lage en nokså detaljert kundeprofil av deg basert på det du kjøper og bruker av tjenester både på nett og ellers.

Facebook har snart 2 milliarder aktive Facebook-brukere. 2 milliarder, og ikke en av oss betaler penger for våre profiler. Så hvordan tjener Mark Zuckerberg og de andre penger? Reklame. På bakgrunn av all den informasjonen de henter inn om oss, kjøper av andre eller selger bort plasseres vi i talløse ulike grupper og demografiske kategorier som igjen blir utgangspunktet for den reklamen vi utsettes for på internett. De talløse kjøpegruppene vi plasseres i er basert på en endeløs rekke med kriterier. Du er helt sikkert blitt utsatt for målrettet reklame basert på om du har barn eller eldre i ditt hjem, størrelse på hjem, inntektsnivå, kredittkortstyper, kjønn, alder, klasse, reisevaner, gambling, røyking, allergier og alt man egentlig kan tenkte seg. Joda, du bruker Facebook, men Facebook bruker også deg.

***

Denne overvåkningen av hva vi gjør på nett er ikke særegent for Facebook. Informasjonskapsler eller såkalte cookies er noe vi stadig vekk godtar når vi surfer rundt. Informasjonskapsler kan forklares på ulike måter, men jeg liker å tenkte på dem som små kameraer som plasseres på skulderen uten at man egentlig merker det, selv om man har sagt ja til det. Fordi informasjonskapsler kan brukes til å optimaliserer våre opplevelser av sider vi besøker (de husker for eksempel at du vil se siden på norsk) er de blitt helt standard overalt på nettet. 

Avisen The Guardian og Advertisment.com har laget korte animasjonsfilmer som forklarer hvordan slike informasjonskapsler eller cookies funker.

Mange argumenterer for at informasjonskapsler er som alle andre verktøy. En hammer kan brukes til nyttige ting, men også til å slå hue inn på en man ikke liker. Hvis du ikke tar like lett på den overvåkningen som ligger i slike informasjonskapsler kan du gå inn på netvett.no for å lære hvordan du kan fjerne og endre graden av informasjon nettsider kan innhente om deg.

***

I et ironisk, artig og samtidig litt skremmende bilde, kan man tydelig se at grunnlegger og sjef i Facebook - Mark Zuckerberg - tar en rekke forbehold når han er ute å surfer på nett: 
1. Tape over webkamera og microfon (i tilfelle noen ønsker å overvåke deg oldschool)
2. Bruk en type epost som er sikrere enn vanlige epost-klienter
3. Surf på sikker nettleser ala Tor eller tilsvarende teknologi for å skjule din datamaskins unike id-nummer (uklart om det er 2 eller 3 som kan skimtes på skjermen til Zuckerberg). 

***
ps. Kjennere vil kanskje kunne høre inspirasjonen fra Nick Drake på melodiføring og gitarplukk, blant annet siste låta fra siste albumet: From the Morning
 

 

Knut Aukland